۱۳۸۸ آبان ۲, شنبه

آخرین وضعیت سعید لیلاز، روزنامه نگار و تحلیلگر اقتصادی


بيش از 120 روز از دستگيري سعيد ليلاز، روزنامه نگار و تحليل گر مسائل اقتصادي مي گذرد. بيش از صد روز را در سلول انفرادي به سر برده و دو هفته‌اي است كه او را به سلول هاي چند نفره منتقل كرده‌اند. سلول‌هايي كه از نظر بهداشتي در شرايط بسيار بدي قرار دارد. سپهرناز پناهي، همسر سعيد ليلاز كه از وضعيت نامعلوم همسرش بسيار نگران است در اين گفتگو از شرايط همسرش در سلول هاي چند نفره سخن مي گويد و از وضعيت بازداشت شده‌ ديگري خبر مي دهد كه او را در دادگاه انقلاب ديده است.چهارشنبه ای که گذشت براي پي گيري پرونده همسرتان سعيد ليلاز به دادگاه رفتيد.نتيجه اين مراجعه چه بود؟
به همراه يكي از وكلاي همسرم به شعبه 2 امنيت دادگاه انقلاب و نزد بازپرس سبحاني رفتيم . تنها چيزي كه به ما گفته شد اين بود كه تحقيقات مقدماتي از همسرم به پايان رسيده است. اما در بيرون از دادگاه متوجه شدم يك خوردوي ون حامل چند نفر از بازداشتي هاست . با نزديك شدن به آن همسرم را درون خوردو به همراه دو مرد و يك زن بازداشت شده ديدم و خيلي فوري براي پي گيري مجدد به دادگاه برگشتم.در همين زمان در دادگاه دختري حدودا 30 ساله را ديدم كه ظاهرا براي پي گيري و رسيدگي به پرونده اش او را از بند 209 اوین به شعبه 3 دادگاه آورده بودند .او سعي داشت با من صحبت كند اما ماموران همراه او مانع اين كار شدند. تنها چيزي كه توانست به من بگويد اين بود كه نامش سايه است و تاكيد كرد خبر سلامتي اش را به مادرش برسانم.وضعيت اين دختر بسيار مرا متاثر كرد.اينكه خانواده اش از بازداشت او خبر ندارند و او هم تا كنون نتوانسته تماسي بگيرد.آيا گفته شد چرا آقاي ليلاز را به دادگاه آورده اند؟به من گفتند براي تكميل تحقيقات مقدماتي و ابلاغ رد اعتراض به قرار بازداشت، او را مجددا به شعبه آورده اند.حدود دو هفته است كه سعيد ليلاز را از سلول انفرداي به سلول هاي چند نفره منتقل كرده اند. وضعيت فعلي او در اين سلول چگونه است؟او در این سلول در شرایط نامناسبی قرار دارد و از اين وضعيت بسيار ناراضي است و نارضايتي خود را دو بار به صورت شفاهي اعلام كرده و سومين بار هم كتبي از مسئولان زندان درخواست كرده به وضعيت نامساعد او در سلول رسيدگي كنند.
آيا او درباره اين شرايط نامساعد به شما چيزي نگفته است؟
اينكه از نظر بهداشتي و غذايي آن سلول بسيار در وضعيت بدي است به طوري كه همسرم به خاطر اين شرايط روزه مي گيرد . او چندين بار تقاضاي نشريه و روزنامه كرده اما نه تنها اينها را در اختيارش قرار نمي دهند بلكه كاغذ و قلم را نيز از دستش گرفته اند.همچنين ظاهرا عوامل ناراحت كننده ديگري هم وجود دارد كه او زياد براي من توضيح نداد. فقط گفت كه اگر اين شرايط به همين منوال ادامه پيدا كند ترجيح مي دهد در انفرادي باشد تا در اين سلول چند نفره.
هم سلولي هاي سعيد ليلاز چه كساني هستند ؟ آيا از زندانيان سياسي و بازداشت شدگان پس از انتخابات كسي با او هم سلول است؟
نه. كساني كه پرونده هاي مالي دارند با او در اين سلول نگهداري مي شوند.
آيا وكلاي ليلاز تا كنون توانسته اند با او ملاقاتي داشته باشند؟
هيچ كدام تا کنون موفق به دیدار با آقای لیلاز نشده‏اند. حتي وکالت‏نامه هم برای امضا به ایشان داده نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: