۱۳۸۸ آذر ۲۱, شنبه

کمپین «مردان باحجاب» براى آزادى مجید توکلى


در واکنش به بازداشت مجید توکلى در جریان اعتراض‌هاى روز دانشجو، ۱۶ آذر، در ایران و خارج از ایران شمارى از حامیان جنبش سبز و وبلاگ‌نویسان ایرانى با چاپ عکس خود با روسرى و چادر خواستار آزادی این فعال دانشجویى شده‌اند.

همزمان با برگزارى تظاهرات اعتراض‌آمیز در روز ۱۶ آذر، روز دانشجو، مجید توکلى که براى سخنرانى به دانشگاه امیرکبیر تهران رفته بود، هنگام ترک دانشگاه توسط نیروهاى امنیتى و لباس‌شخصى بازداشت شد.به دنبال بازداشت این فعال سرشناس دانشجویى خبرگزارى‌هاى ایرنا و فارس اقدام به انتشار تصاویرى از مجید توکلى کردند که وى را با پوشش مقعنه و چادر نشان مى‌داد.
به دنبال بازداشت مجید توکلى از فعالان دانشجویى در ایران در روز ۱۶ آذر، شمار زیادى از حامیان جنبش سبز و مخالفان دولت جمهوری اسلامی در ایران با به راه انداختن کمپینى در فیس‌بوک و سایر شبکه‌‌هاى اجتماعى در اینترنت خواستار آزادى وى شده‌اند.معترضان و از جمله شمارى از وبلاگ‌نویسان ایرانى با سرکردن روسرى و چادر و تهیه کلیپ‌هاى تصویرى نسبت به ادعاى رسانه‌هاى حامى دولت مبنى بر بازداشت مجید توکلى در لباس زنانه واکنش نشان داده‌اند در واکنش به این ادعاى رسانه‌هاى حامى دولت، انجمن اسلامى دانشگاه امیرکبیر، پلى‌تکنیک، با صدور بیانیه‌اى تاکید کرده بود: «نه تنها مجید توکلى، بلکه تمامى دانشجویان دربند استبداد، افتخار جنبش دانشجویى هستند، چه با لباس زنانه و چه با لباس مردانه.»در بخش دیگرى از این بیانیه آمده بود: «اعتراض‌هاى پرشکوه و گسترده دانشجویان مقاوم ایران در سراسر کشور آن چنان مستبدین فرومایه کشور را گیج کرده است که راهى جز لباس‌ مبدل بر تن مجید توکلى کردن و عکس انداختن از وى پیدا نکرده‌اند.»
به نوشته خبرنامه امیرکبیر، مجید توکلى که از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به شمار مى‌آید، از ابتداى سال تحصیلى جارى به درخواست وزارت اطلاعات و وزارت علوم براى ادامه تحصیل به بندرعباس تبعید شده بود.
مجید توکلى به عنوان یکى از فعالان سرشناس جنبش دانشجویى در ایران پیشتر نیز به اتهام «جعل نشریات دانشجویى» پانزده ماه را در زندان سپرى کرده بود.
اعتراض صدها مرد باحجاب به بازداشت مجید توکلی
صدها نفر از مردان ایرانی، با انتشار عکس‌هایی که در آن چادر و روسری به سر کرده‌اند، از مجید توکلی دانشجوی بازداشت شده دانشگاه امیرکبیر حمایت کردند.مجید توکلی، پس از سخنرانی در روز دانشجو از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد. خبرگزاری فارس و روزنامه‌های حامی دولت با اعلام این‌که «این دانشجو با پوشیدن لباس زنانه فرار کرده»، عکس‌هایی از وی با روسری و مقنعه منتشر کردند.گفته می‌شود احتمال این‌که این عکس‌ها با استفاده از برنامه رایانه‌ای فتوشاپ تهیه شده باشد یا ماموران پس از بازداشت این دانشجو، وی را مجبور به پوشیدن لباس زنانه کرده باشند، وجود دارد. مجید توکلی در میان دانشجویان به «شرف جنبش دانشجویی معروف» است.یکی از عکاسان ایرانی با انتشار فراخوانی در شبکه احتماعی اینترنتی فیس‌بوک از مردان ایرانی خواسته‌است در اعتراض به این اقدام نیروهای امنیتی، عکس‌هایی با چادر و مقنعه از خود منتشر کنند.در این فراخوان بازداشت این دانشجو و انتشار عکس وی با روسری و مقنعه حرکتی برای «فشار بر جنبش دانشجویی و حرکت سبز مردم ایران» و همچنین تلاشی برای «تحقیر زنان ایرانی» عنوان شده‌است.در پی اعلام این طرح که هدف از آن «حمایت از مجید توکلی و اعلام انزجار از حجاب اجباری» عنوان شده تا کنون نزدیک به ۲۵۰ عکس از مردان با حجاب اسلامی در فیس بوک منتشر شده‌است.در بخشی از این فراخوان آمده‌است: «برای این‌که ثابت کنیم با مجید توکلی هستیم. برای این‌که بگوییم لباس زنانه بد نیست و این حجاب اجباریست که بد است. چه بر تن زنان این سرزمین و چه بر چهره مجید توکلی. برای این‌که بدانند ما همه با هم هستیم، عکس‌هایتان را با حجاب منتشر کنید.»پیشنهاددهندگان این طرح قصد دارند پوستری با این تصاویر و به منظور حمایت از مجید توکلی تهیه کنند.مجید توکلی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، روز ۱۶ آذر پس از سخنرانی در جمع دانشجویان معترض توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی در سخنان خود به صورت صریح از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی انتقاد کرده بود.رسانه‌های طرفدار دولت می‌گویند این فعال دانشجویی برای فرار و ترس از بازداشت، لباس زنانه به تن کرده‌است. مجید توکلی ۲۱ آذر سال ۱۳۸۵، پس از اعتراض به حضور محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه امیرکبیر بازداشت شد و ۱۵ ماه زندانی بود.
وی سال گذشته نیز پس از شرکت در مراسم سالگرد درگذشت مهدی بازرگان، مقابل حسینیه ارشاد بازداشت شد و ۱۱۵ روز در زندان اوین به سر برد.
در اعتراضات دانشجویی روز ۱۶ آذر شمار زیادی از دانشجویان در تهران و شهرهای دیگر بازداشت شدند.

هیچ نظری موجود نیست: