در نامه مذكور كه رونوشت آن برای دفتر رهبر انقلاب، رئیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ارسال شده، تصریح گردیده است در زمان دولت قبل كه سید محمد خاتمی ریاست جمهوری و محمود احمدینژاد شهرداری تهران را برعهده داشته، دولت ارز لازم برای خریداری واگنهای مترو را تأمین كرده است.
محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در نامه صریحی به دكتر احمدینژاد، ضمن یادآوری عواقب اخلال در پرداخت بودجه مترو، خواستار تأمین بودجه ارزی و ریالی جهت خریداری واگن مترو از سوی دولت شده است.به گزارش خبرنگار «آینده»، در نامه مذكور كه رونوشت آن برای دفتر رهبر انقلاب، رئیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز ارسال شده، تصریح گردیده است در زمان دولت قبل كه سید محمد خاتمی ریاست جمهوری و محمود احمدینژاد شهرداری تهران را برعهده داشته، دولت ارز لازم برای خریداری واگنهای مترو را تأمین كرده است.دكتر قالیباف نوشته است: مترو از سال 77 با سه ایستگاه آغاز به كار كرد و در طول 4 سال گذشته 40 كیلومتر و 30 ایستگاه به شبكه ریلی تهران اضافه شده است. میادین مهمی چون انقلاب، شهدا، فردوسی، امام حسین(ع)، ابنسینا و مناطق شلوغی چون شمیران، قلهك، تهرانپارس و گلشهر به این شبكه بزرگ متصل شده است و اینك با یكمیلیون و 700 هزار مسافر روزانه، با مشكلات جدی در زمینه كمبود قطار مواجه است.در سال 1383 در دوره شهرداری جنابعالی، تعداد 17 قطار جدید برای خط 1 و 2 و تعداد 40 واگن دو طبقه و 8 لوكوموتیو برای خط 5 و همچنین معادل 26 میلیون دلار لوازم یدكی موردنیاز از طریق فاینانس مورد تضمین دولت تأمین گردید. از آن زمان تا كنون علیرغم سهمیهبندی بنزین، افزایش ترافیك و هجوم سیلوار مسافران، به دلیل مشكلات تحریم بینالمللی و لذا عدم كارایی تأمین مالی از طریق فاینانس بینالمللی و بسته بودن حساب ذخیره ارزی بر روی شهرداری كلان شهرها، متأسفانه قطار جدیدی به شبكه ریلی تهران تزریق نشده است.در روزهای اخیر بحران ناشی از كمبود قطار در مترو، روند صعودی و مستمر داشته و مردمی كه خدمترسانی عزتمدارانه به آن، آرزوی نظام اسلامی و بالاترین عبادت برای مسئولان است، قربانی كشمكشهایی شده و زنان و كودكان و سالخوردگان كه از آلودگی هوا و ترافیك به ایستگاههای مترو پناه آوردهاند، از فشار و ازدحام ناشی از كم لطفی در تأمین نیازهای مترو، چه در بخش یارانه بهرهبرداری و چه در بخش تأمین واگن و عوارض گمركی و سود بازرگانی، در رنج و عذاب هستند.شهردار تهران با اشاره به كارشكنی در پرداخته بودجه قانونی شركت مترو تصریح كرده است: علیرغم تصویب اجرای خطوط جدید در شورای اسلامی شهر تهران و شورای عالی ترافیك، متأسفانه به دلیل بدهی دولت به سیستم بانكی و عدم همكاری و اعتماد بانكها در تأمین اعتبارات مالی و اسنادی، مربوط به واگنهای مترو تمدید نگردیده و حتی تجهیزاتی كه اخیراً خریداری و آماده حمل به ایران است، در بنادر خارجی منتظر مؤثر شدن اعتبار اسنادی است، لذا لازم است نسبت به رفع مشكل در بخش خرید واگن و توسعه مترو، حساسیت بیشتری اعمال گردد.مشكل ازدحام و شلوغی و بالطبع نارضایتی فزاینده مردم، به راحتی با تزریق نقدینگی به صنعت داخلی «واگنسازی» كه از اولویتهای جدی كارآفرینی در كشور میباشد، حل میگردد.قالیباف با اشاره به مشكلات ایجاد شده برای شركت مترو در سالهای اخیر تأكید كرده است: آنچه جای تأسف دارد، آن است كه علیرغم این همه مزایا و درآمد ارزی هنگفت در طول سالهای اخیر، حمایت از تولید واگن در داخل كشور حل نشده و به جای رسیدگی به مشكلات واقعی مترو، در برخی موارد نسبت به تحریك راهبران قطارهای شهری برای ایجاد كمكاری در مترو از طریق روزنامه ایران و سایتهای همسو اقدام شده كه میتواند در شرایط حساس كنونی، مشكل امنیتی برای شهر تهران ایجاد نماید.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر